Hvorfor er Quality Hotel 33 i Oslo et godt valg?

Foto Miljøgruppen fra venstre: Teknisk sjef og miljøkoordinator, Tom Wickman, Hotelldirektør Annelie Tell, Kjøkkensjef Cederic i a'la carte restauranten på Oslo's tak.

Annelie Tell har arbeidet i Nordic Choice Hotels i syv år som HR-sjef, Hotellsjef og nå Hotelldirektør på Quality Hotel 33 i Oslo. 

Hotelldirektør Annelie Tell foran utsikt over Oslo i restauranten på Hotell33

Som Bærekraft Coach på hotellet vil jeg gjerne dele gode historier om engasjementet for miljø og samfunn for å vise deg hvor mye bra som skjer med forankring hos ledelsen, entusiasme hos ansatte og miljødokumentasjon. Kanskje du blir inspirert til å spørre etter miljødokumentasjon også når du reiser.

Samfunnsansvar, engasjement og miljødokumentasjon

I mange år har Annelie hatt tittel som miljøkoordinator på hotellene og vært ansvarlig for å opprettholde ISO 14001 standarden (red.anm.sertifisert miljøledelses system). Hun har et stort samfunnsengasjement med erfaring fra ulike suksessfulle praksisprogrammer for arbeidsløs ungdom, innsamlinger til sentral samarbeidspartner Unicef og kan vise til gode resultater i forhold til bærekraftige beslutninger og besparinger for eksempel på energi, vann og kjemikalier

Den lille prinsen, et ensomt juletre og 60.000 nye kollegaer.

Har du en fin historie å fortelle om deres samfunnsarbeid?

«Den lille prinsen» skuespillere

-På Quality Hotel 33 i august var vi hovedsponsor til en internasjonal samling i 5 dager for 30 barn som har sykdommen Progeria.

Det var noe av det sterkeste jeg har opplevet i min karriere og det vi gjorde for disse barna og deres familier er noe jeg og alle mine ansatte kommer til å ta med oss i lang tid fremover, forteller Annelie.

 

-Akkurat nå har vi et Ensomt Juletre i vår lobby hvor vi samler in julegaver til Stiftelsen Sykehusbarn så de som har det vanskelig over jula skal få litt hjelp, fortsetter hun.

-Vi skal ansette 60 000 nye kolleger i vinter, nemlig å samarbeide med biene og ha bikuber på taket av hotellet. Vi blir det første hotellet i Oslo som har bier. Dette kommer til å gi oss 120 kg honning per år som vi skal bruke til å spre kunnskap om bærekraftige tiltak og selge her på hotellet for at penger kan gå til nye prosjekter.

-På et år så jobber alle hotellene i Nordic Choice med både ulike sentrale og lokale kampanjer i sitt lokalområde. Vi samler for eksempel in penger med å trene hvert år.  For alle 13000 ansatte som trener 30 minutter i en måned ga Nordic Choice 10,- til Unicef pr ansatt som ble kr.130.000. Det er godt tiltak for ansatte og gir en god natt søvn til mange barn som trenger all hjelp de kan få.

Sweet Dreams logo Nordic Choice Hotels

-Vi tilbyr alle gjester som bor mer en 1 natt at de skal velge bort den daglig vasken, da gir vi sparte penger direkte til Unicef med vårt Sweet Dreams prosjekt, sier Annelie.

People, Profit, Planet

Hva er du mest stolt av med ditt arbeid i Nordic Choice og på Hotell33?

-For det første er jeg stolt over å jobbe for et selskap der vi allerede jobber med en trippel bunnlinje med tema People, Planet og Profit, sier Annelie.

-Vi skal ta bærekraftige beslutninger som påvirker dine økonomiske resultater, dine ansatte og gjester samt gi et positivt miljøavtrykket på planeten, sier hun.

-Bare i Quality kjeden er vi over 4000 ansatte, med det sagt har vi enorme resurser som kan gjøre en forskjell hver dag.

-Det handler om å ta de små valgene. For eksempel har vi brukt opp alt på lager innen vi kjøper nytt? Kan vi bytte ut denne farlige kjemikalien til noe mer miljøvennlig? Har vi optimalisert våre rutiner for håndtering av matavfall eller kan vi gjøre noe mer?

-Jeg er stolt over at jeg hjelper de hotellene jeg jobber på å konkretisere miljøarbeidet. Jeg tilrettelegger og insprierer til et engasjement hos de ansatte.

-Det er en herlig følelse når noen som først var motstander til nye miljørutiner etter en tid blir den som virkelig blir engasjert og får til fantastiske endringer og forbedringer, fortsetter Annelie.

Min filosofi er:

Hva enn som driver deg så finns det ingen unnskyldning for å ikke være en eksemplarisk miljøambassadør på ditt hotell, slår Annelie fast.

-Er det penger som driver deg? Ja da skal du definitivt ha kontroll på dine innkjøp av forbruksvarer, dine samarbeidspartnere og leverandører. Du sparer penger på å minske energi, vann, matavfall og restavfall for eksempel. Er det lederskap som driver deg? Ja moderne leder i dag er bevisste på hva som skjer rundt seg og hvilke konsekvenser det blir når vi ikke tar vårt ansvar for det vi kan påvirke, sier Annelie.

Fornøyde gjester og stolte ansatte med miljøarbeid

Betyr miljøarbeidet noe for deres gjester og ansatte?

-Definitivt. Vi får hver uke tilbakemeldinger fra våre gjester med tips om hvordan vi kan forbedre våres miljøarbeid via gjestetilfredshet undersøkninger. Dette samler vi på og går igjennom kontinuerlig med ledergruppen og vår miljøgruppe, forteller Annelie.

-Noen ting kan vi endre på, andre ikke. Da er det viktig at vi kommer på gode måter å kommunisere til gjester. For de ansatte er det viktig at de føler at deres ledere og arbeidsplass er en som tar ansvar, sier hun.

-Jeg har på flere hoteller sett en korrelasjon mellom forbedring av miljøarbeidet resulterer en positiv vekst av fornøydheten hos de ansatte. For eksempel her på Quality Hotel 33 har vi i 2017 tatt ett krafttak her på hotellet i forhold til miljøarbeidet siste 6 måneder og vi scoret en all time high samtidig på vår medarbeiderundersøkelse i oktober, hevder Annelie.

-Når de er stolte over arbeidsplassen sin og føler de er med og bidrar til å motvirke klimaendringer, hjelpe de som har det vanskelig og lokalsamfunnet gjør de noe positivt med oss alle, fremhever hun.

Hva har du fått til?

– På Quality Hotel 33 har vi i 2017 minsket på vårt vannforbruk, vi har minsket antall kilo både restavfall og matavfall per gjest og minsket vårt energiforbruk. Selvfølgelig er vi meget stolte over dette og det gir og økonomiske gode effekter som en hyggelig bonus, sier Annelie.

Hva vil dere gjøre mer av?

– Jeg vil kommunisere ut bedre og fortelle gjestene våre hva vi faktisk gjør. Det skal vi fokusere på i 2018 her på Quality Hotel 33.

Ingen kan gjøre alt, men alle kan gjøre noe

Hva er viktigst for en hotelldirektør når det gjelder miljøarbeidet på et hotell?

-At jeg som leder tilrettelegger og skaper en god plattform for å ta imot gode idéer fra både gjester og ansatte, sier Annelie.

-Om mine 90 ansatte på Quality Hotel 33 spanderte 5 minutter per uke på å fundere ut et forslag på hvordan vi hadde kunnet forbedre vårt miljøarbeid, da hadde jeg mottatt 3840 forslag per år.  Engasjementet fra de ansatte og å ha avdelingsledere som er gode forbilder for sine team er utrolig viktig, hevder hun.

– Ingen kan gjøre alt, men alle kan gjøre noe, og sammen kan vi få til mye, avslutter Annelie med.

Vil du dele historien om ditt viktige miljøarbeid i din bedrift?

Kontakt oss gjerne!

ecoteria@outlook.com / 47 84 77 74

Om Hotell33

Restauranten på Hotell33 i OsloQuality Hotel 33 er del av Quality kjeden i Nordic Choice Hotels og er lokalisert på Økern i Oslo. Det har 242 hotellrom, 17 konferanserom og en a la carte restaurant med Oslos beste utsikt i niende etasje. Hotellet åpnet 2008 og er aktuell med 10 års jubileum våren i 2018.

Det var engang hovedkontoret til Norsk Standard og Kabelfabrikk og er idag et av Oslos beste kurs- og koneransehotell. Det er et bevaringsverdig bygg og mottok Norsk Kulturarv sin pris Olavsroa for det «forbilledelige transformasjonsprosjektet». Og det er ikke akkurat A4, dette hotellet. Arkitekturen fra 60-tallet, kunsten på veggen, maten på bordet, utsikten fra toppetasjen.

Betongvegg i mange farger i lobbyen til Hotell33 i Oslo

Den orginale naturbetongen fra Erling Viksjø er bevart. Bevaring av gamle bygg er viktig miljøtiltak på grunn av stor miljøbelastningen med materialer. Les mer

Du får en god ramme for gode opplevelser og konferanser på Hotell 33. Kontakt opplysninger her.